Ordlista
Har du också alltid undrat vad CPA och CPC betyder?
Vi gudiar dig runt bland termerna i affiliatedjungeln!
Vad är affiliatemarknadsföring?
Affiliatemarknadsföring är en marknadsföringskanal som binder samman e-butiker och andra internetbaserade aktörer med publicister. En publicist kan vara allt från en hemsideägare till en Youtuber, där alla har samma mål – att marknadsföra det företag du representerar. Affiliatemarknadsföring har vuxit med 200% sedan 2015 och prognosen vittnar om att intresset växer i stadig takt. Anledningen till att fler väljer att avsätta en större del av sin marknadsföringsbudget är framförallt på grund av den prestationsbaserade modellen, där man enbart betalar för resultat.
Vad är en publicist?
En publicist även kallad för affiliate är den aktör som vill tjäna pengar på sina kanaler. En kanal kan t.ex. vara en hemsida, en blogg, sociala medier eller via sökmotorer.
Vad är en annonsör?
En annonsör är företag som ansluter sig och vill nå ut till nya kunder med sina erbjudanden och öka kännedomen kring dess varumärke. Annonsörer ansluter sig till Adclusive, och betalar endast när dem ser resultat. Konceptet bygger alltså på att alla parter vinner i slutändan. Du som publicist tjänar pengar på ditt innehåll och annonsören får nya kunder.
Provision
Provisionen är de pengar som betalas ut till publicisten vid en genomförd och godkänd transaktion. Provisionen bestäms av annonsören på förhand och kan exempelvis vara 20% av ordervärdet eller en fast summa på 200 kr per genomförd transaktion.
Begrepp som är bra att känna till:
”Above the fold” (Ovanför ytan):
Det innehåll som placeras above the fold är den del av hemsidan som användaren först möts av utan att behöva scrolla neråt på hemsidan. Denna plats på din webbplats, hemsida eller blogg anses vara det mest värdefulla för annonsörer då man inte missar innehållet när man besöker hemsidan.
Affiliatelänkar:
En affiliatelänk är den länk du hämtar genom ditt affiliatenätverk (Adclusive). Denna länk placerar du sedan på din hemsida så att du kan tjäna pengar på ditt innehåll. Vart länken går är beroende på vilken annonsör du valt att marknadsföra. Dessa länkar är fördefinierade av annonsören, och kan t.ex. leda till annonsörens startsida eller en specifik undersida vald av annonsören.
API:
APIer används inom webbutveckling för att automatisera flöden. Det kan handla om att man vill se sin intjäning på andra ställen än i Adclusive’s Dashboard, eller att man vill ha information kring vilka annonsörer som anslutit sig till nätverket.
Bannerannonser:
Dessa annonser har vi alla stött på när vi varit ute på internet. Det är precis som namnet förtäljer; en banderollannons, oftast som en bild på en hemsida. I många fall handlar detta om just affiliatemarknadsföring där publicisten får betalt per klick/försäljning eller genom CPM.
Cookies:
Cookies är inte exklusivt för affiliatemarknadsföring utan används överallt på internet. Om du exempelvis besöker Facebook eller Youtube så placeras en textfil i din webbläsare för att dessa aktörer ska kunna läsa av beteendemönster anonymt. Det kan handla om att du har visat ett visst plagg hos din favoritbutik. Denna information används sedan för att exponera annonser kring detta plagg.
När det kommer till affiliatemarknadsföring används cookies ofta för att tilldela besökaren ett ID vilket sedan används för att spåra konverteringen som kommer från dig (publicisten). En cookie är giltig under en viss tid, så om din besökare har klickat på dina annonser och kommer till annonsören men inte väljer att genomföra vid det tillfället men återkommer vid ett senare tillfälle, så kommer konverteringen fortfarande tillskrivas dig (publicisten).
Detta är användbart om du t.ex. skriver en recension på din blogg om en bok och länkar dina besökare till annonsören. Dina besökare klickar på länken enbart för att se priset men väljer att inte direkt genomföra köpet. En cookie placeras nu i deras webbläsare som gäller exempelvis 30 dagar (Antalet dagar beror på annonsören). Några dagar senare går din besökare in på annonsörens hemsida för att köpa boken. De använder inte din affiliatelänk denna gången, men tack vare cookien tillskrivs beställningen dig som publicist.
Cookietid:
Cookies har en utsatt giltighetstid. Hur lång tid en cookie gäller är beroende på annonsören men brukar vanligtvis sträcka sig mellan 14–90 dagar. När din besökare klickar på dina länkar så innebär det inte alltid att de kommer till ett direkt avslut och genomför orden. Om du återkommer till annonsören inom den utsatta cookietiden och genomför köpet så tillskrivs ordern dig och du får kommision för köpet.
CTR:
CTR står för Click Through Rate/Ratio. Detta är ett statistiskt underlag som visar hur många procent av besökarna som har klickat på en specifik länk. Om exempelvis 1 av 10 besökare har klickat på din länk så är din CTR 10%.
CPA:
CPA står för Cost Per Acquisition/ Cost per Action. CPA är en modell där publicisten får betalt per genomförd åtgärd på målsidan (annonsörens hemsida) efter att dina besökare har klickat på dina länkar/reklambanners. Typiska åtgärder kan vara att de önskar fler kunder (se även CPO) eller genomförda registreringar på hemsidan.
Det handlar ofta om att dina besökare exempelvis klickar på dina annonser genomför ett köp hos Annonsören då kallas det ofta för CPO (Cost Per Order) alternativt CPS (Cost per Sale).
CPC:
CPC står för Cost per Click används även som mätverktyg för annonsörer för att de enkelt ska kunna se vad varje klick till deras hemsida har kostat dom. Detta appliceras både på textlänkar och banners.
CPL:
CPL står för Cost per Lead. Detta är en modell som går ut på att annonsören betalar ut provision för kvalificerade Leads. Ett lead kan innebära att publicistens besökare fyller i ett formulär, insamlandet av e-postadresser, undersökningar och slutförda registreringar.
Kanaler:
En kanal är det medie som en publicist (affiliate) väljer att marknadsföra annonsörens annonser på. Det kan exempelvis vara webbplatser, hemsidor, bloggar, Youtubekanaler, Instagramprofiler eller Facebooksidor. Det kan även handla om marknadsföring via sökmotorer och nyhetsbrev.
Djuplänk:
En djuplänk är en affiliatelänk där du själv bestämmer vart dina besökare ska skickas hos annonsören. Om du hittar ett specifikt klädesplagg eller en resa som du vill recensera eller tipsa dina besökare om använder du djuplänkar. Dina besökare skickas då till den specifika undersidan hos annonsören och du tjänar pengar på när du genererar sälj för annonsören.
Feed/XML-flöde:
Detta är ett flöde med information som man hämtar hem från en annan källa än sin egen webbplats, hemsida eller blogg. Detta hämtas ofta hem i RSS format eller i XML-format. Det kan exempelvis handla om att man önskar hämta hem ett nyhetsflöde från en annan webbplats, hemsida eller blogg. I affiliate sammanhang hämtar man ofta hem en delar eller hela sortimentet från webbutiker.
Den informationen som hämtas hem är då ofta bilder, produkttexter, priser och andra attribut som tillskrivs de specifika produkterna. Även länkar till produkterna kan hämtas hem och per automatik omvandlas till dina affiliate-länkar så att du kan tjäna pengar på innehållet. Detta används bland annat när man bygger så kallade affiliate butiker där man listar flera butikers sortiment på samma hemsida för att sedan skapa filteringsfunktioner som sträcker sig över flera butiker och på så sätt skapa mervärde för sina besökare.
Detta kallas i många fall för productfeeds eller produktfiler och erbjuds av de flesta annonsörerna.
Google Analytics:
Google Analytics är ett mätverktyg som används för att mäta antalet besökare på din webbplats, hemsida eller blogg. Google Analytics är en tjänst som tillhandahålls av Google och är helt kostnadsfri att använda.
Konvertering:
En konvertering sker när dina besökare genomför exempelvis ett köp, en registrering på hemsidan eller till ett nyhetsbrev.
Keywordpolicy:
Det finns många sätt att arbeta med affiliatemarknadsföring. Ett av dessa sätt är genom sponsrade annonser hos sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Annonsörer har ofta en Keywordpolicy vilket innebär att man inte får köpa vilka sökord som helst. Detta görs ofta för att annonsörer inte önskar att man konkurrerar med deras egen marknadsföring via sökmotorer. Ett typiskt sökord som ofta inte är OK att marknadsföra sig med är företagets egna varumärke.
Konvertering;
En konvertering innebär att en besökare genomför den specifika avsedda åtgärden. Det kan handla om att dina besökare klickar på en annons, genomför ett köp eller skapar ett konto hos annonsören.
Konverteringsgrad (conversion Rate):
Mäter hur många av dina besökare som genomför en konvertering. Beräknas genom antalet besökare / antalet konverteringar. Om du har 10 besökare och 1 besökare genomför ett köp hos annonsören är konverteringsgraden 10%.
iSales / iLeads:
iSales / iLeads har ofta lägre provisionsnivåer än vanliga Sales och Leads. Detta är en ersättningstyp som fungerar som vanliga Sales och Leads bortsett från att dina besökare inte behöver klicka på annonsen utan det räcker med att annonsen visas för dina besökare.
Landningssida:
Landningssidan är den sida som ens besökare hamnar på efter dom har klickat på en textlänk eller annons. Du kan själv välja vilka landningssidor dina besökare ska hamna på genom ”Djuplänkar”.
Nyhetsbrev:
Ett bra sätt att nå ut till sina besökare är via nyhetsbrev. Man samlar då ofta in sina besökares e-postadresser på sin webbplats, hemsida eller blogg för att sedan kommunicera ut erbjudanden till sina besökare. Det kan även handla om att uppdatera sina besökare kring uppdateringar på sidan och liknande. Populära aktörer för detta är exempelvis: Mailchimp och Mailerlite.
PPC:
PPC står för Pay per Click. En del annonsörer ger även betalt per besökare du refererar till deras hemsida. Det kan exempelvis handla om att dem ger 2 kr per ny besökare du refererar till annonsören, när dina besökare sedan klickar sig vidare till annonsören så betalas dessa 2 kr ut till publicisten. PPC kan förekomma både för text och banners.
Detta kan även erbjudas i kombination med CPA.
Rabattkoder:
Ett populärt sätt för annonsörer för att öka konverteringsgraden är att erbjuda rabattkoder till publicisterna som dem sedan kommunicerar ut via sina kanaler. En rabattkod är en kod som publicistens besökare anger i kassan när de genomför sitt köp hos annonsören för att erhålla rabatt på köpet. En typisk rabattkod är t.ex. 10% rabatt på beställningen hos den specifika annonsören.
Rabattkoder gäller ofta under en begränsad tidsperiod och blir sedan inaktiva.
Spårningskod:
Spårningskoden används av annonsörer och placeras i sidfoten, samt på ”Tack för ditt köp” sidan. Spårningskoden används för att skicka över transaktionsdata till affiliatenätverket (Adclusive). Rapporteringsprocessen mot Adclusive är alltså automatiserad.
Sökmotoroptimering:
Sökmotoroptimering är en teknik som används för att din sida ska ranka högt på Google när man söker på specifika sökord. För en bloggare inom skönhet kan det exempelvis vara intressant att hamna högt på just sökorder ”skönhetsblogg” på Google. För att nå detta resultat krävs en del jobb, detta jobb kallas för sökmotoroptimering.
Återkrav/Ånger:
Vid retur eller ånger av en genomförd order kommer din kommission regleras därefter. Du kan se komplett statistik över ångrade ordrar och ordervärden i din Adclusive Dashboard. Du kan aldrig bli återbetalningsskyldig, utan annonsören godkänner och nekar ordrar löpande under innevarande månad vilket innebär att när du får din utbetalning så är all ånger borträknad.